Bel Fıtığı L5 S1

Bel Fıtığı L5-S4, Bel fıtığı birçok insanın büyük sorunlarından biridir. Şiddetli ağrısıyla kişinin hareket özgürlüğünü kısıtlayan bu sorun kişinin yürümesinde, oturmasında kalkmasında, eğilip kalkmasında Kişiye ağrılar vererek işlerini engelleyen bir hastalıktır. Bu tür fıtıklar genellikle 30 – 35 yaşlarından sonra oluşmaktadır ama bazen istisnalar olarak daha küçük insanlarda da görülebilmektedir. Yapılan ani hareketler fıtığın oluşmaya başlamasına etkili olmaktadır. Bunun yanında yanlış egzersizler, kaldırılan ağır yükler ve bunlara benzer  davranış, hareketler fıtığın başlamasına ortam hazırlamaktadır. Öncelikle sizlere kısa bir şekilde fıtığın ne olduğunu ve nasıl oluştuğunu anlattıktan sonra asıl konumuz olan bel fıtığı L5 S1 i anlatacağım. Omurgalar üst üste gelen kemiklerin eklem şeklinde birbirine farklı dokularla bağlanmış, beyinden kuyruk sokumuna kadar devam eden ve kişinin dik durmasını sağlayan bir organ niteliğindedir. Bel fıtığı ise omurga arasındaki kıkırdakların aşırı şekilde zorlanmayla kayması ile birlikte omur ilik kanalı içerisine girmesidir. Buradan bacaklara gelen sinirler bu nedenden dolayı sıkışmaktadır. Bu da bacaklarda ağrılar ve uyuşmalara neden olabilmektedir. Bel fıtığını bu şekilde tanımladıktan sonra fıtık seviyelerinden biri olan L5 S1 bel fıtığını sizlere  en kolay ve anlaşılır biçimde anlatmak istiyorum.

Bel fıtığında seviyeler vardır. Bunlar L5 S1, L4 5, L3 4 şeklinde kod almıştır. Biz ise konumuz olan L4 S1 bel fıtığını inceleyeceğiz. Bu kodlar fıtığın oluştuğu diskin isimlendirilmiş halidir. Bel fıtığı L5 S1  Kalça uyluğu ve bacağımızın arka taraflarında ve aynı zamanda topuk ile ayaklarımızın dış kısımlarında oluşturduğu ağrılar ve bacaklarımızın yan tarafında oluşan uyuşmalar ile birlikte ağrıların oluşması ile ayağın tabanına doğru oluşan kuvvet kaybı ile gelişmektedir. Günümüzde  bel fıtığının en çok görüldüğü  omurga diski bu disklerdir. Hastaların çoğunda yapılan testler ve röntgen işlemleri sonucu bu diskin zorlanarak fıtık oluşturduğu görülmektedir. Bunu nedeni ağır bir yük kaldırırken yükün en çok omurganın alt kısımlarına etki etmesidir. Bunu önlemek için ağırlık kaldırırken kuvveti dizlerinizden almalısınız. Bu disklerde çift taraflı sinirler bulunmaktadır. Bu sinirler fıtıkla birlikte sıkışması sonucunda  sırtınızda ve omurganın yan taraflarında bulunan kaslar istemsiz şekilde kasılır bu nedenle sırtta aşırı ağrılar ve yürümede zorluklar görülmektedir. Bu disklerdeki fıtıkların ağrısı genellikle bacaklarda hissedilmektedir. Bacak ağrıları şikayeti ile doktora giden hastalar doktorlarının verdiği ameliyat kararına biraz tereddüt içerisinde bakarlar, çünkü ağrı bacakta iken belden ameliyat olmaları hastaların dikkatini çekmektedir. Fakat sinirlerin omurgadan geçmesiyle sinirler fıtıktan etkilenmektedir. Buda bacağa giden sinirlerin görevini tam olarak yapamamasına neden olmaktadır. Hastaların tedavileri genellikle ameliyat daha sonra ise fizik tedavi yöntemleri ile yapılmaktadır. Eğer bu diskteki fıtık ilerlememiş ise hastalara günlük ve doğru şekilde egzersizler yapması önerilmektedir. Bu işlemleri yapan hastalar ağrılarının azaldığını ve bu sorunun etkisinin azaldığını kendi ağızlarından belirtmektedirler.
Bel Fıtığı L5 S1 Diskinde Oluşmasının Belirtileri
  • Bu fıtık hangi tarafa atmış ise o tarafın bacağında kalçadan başlayan ve topuklardan ayak dışlarına kadar ağrı ve uyuşmalar gözlenmektedir.
  • Kişi eğilip kalkarken kalçasını üst tarafında ağrılar hissetmektedir.
  • Kişi yürürken ağrılar nedeniyle hareket kısıtlaması yaşamaktadır.
  • Bu fıtıkta hastalar yürürken sanki içeriden bir iple bacağının çekildiğini söylerler.
  • Bel fıtığında ağrılar bacakta olabilmektedir.
  • Hastalar sindirimin son aşaması olan boşaltım sisteminde sorunlar görülebilmektedir.